مراقبت بیمار در منزل

رهایی از اسارت یک سردرد ملایم تا یک میگرن ناملایم

 

از یک سردرد ملایم تا یک میگرن ناملایم

 

اگر تا به حال دچار سردرهای میگرنی شده باشید احتمالا تجربه کرده باشید که تا چه حد می خواهید سر خود را از جا بکنید. میگرن یک سردرد بسیار دردناک است که معمولا در یک طرف سر ایجاد می شود. این عارضه معمولا در اثر قرار گرفتن در یک شرایط خاصی اتفاق می افتد و بیشتر با تهوع، استفراغ یا کاهش اشتها همراه است. فعالیت فیزیکی و ورزشی، نورهای درخشان یا صداهای بلند می‌توانند سردرد را بدتر کنند. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، پس از آغاز سردرد به محلی تاریک، آرام و خنک می‌روند تا سردردشان رفع شود. ابتلا به میگرن حدود ۷۵% در خانم ها شایع است و ممکن است در انجام کارهای روزانه فرد اختلال ایجاد کند.

 

 

نکاتی را که برانکارد در این مقاله به آن اشاره خواهد کرد در لیست زیر آمده است:

 

⇐ بیماری که می تپد و به سر می کوبد

⇐ چه عواملی باعث بوجود آمدن میگرن می شود

⇐ راه های طبیعی برای رهایی از سردرد

⇐ اسانس هایی که فشار سر شما را آرام می کند

.

.

بیماریی که می تپد و به سر می کوبد

 

میگرن سردردی ضربان دار و تپش‌دار است که معمولا به شکل دردی مبهم شروع شده و تبدیل به دردی تپنده و کوبنده می‌شود. گویی در سرتان چیزی مانند نبض مدام و پشت هم می تپد. درد معمولا با حرکت کردن بیشتر می‌شود. درد ممکن است از یک طرف سر به طرف دیگر حرکت کند، یا جلوی سر و یا کل سر را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا بیمار دچار حالت تهوع و یا شکم درد شده و به نور، صدا و یا بو حساسیت نشان می‌دهد.

 

خستگی، سرگیجه، تاری دید، رنگ پریدگی و احساس سرما و گرما هم از دیگر علایم این بیماری هستند. دردهای میگرنی با گذر زمان بیشتر می شود. برعکس سردردهای معمولی که با مرور زمان کاهش می یابد. میگرن معمولا چند ساعت یا چند روز به طول می انجامد.

 

 

¶دکتر ویلیامز تاکید می‌‌کند: سردرد‌های معمولی‌ بین ۳۰ دقیقه تا چند روز ممکن است به طول انجامد، ولی‌ در صورت مصرف مسکن‌های معمولی‌ می‌‌بایست برطرف شود.¶

 

 

میگرن نوع کلاسیک با تغییر در ناحیه دید حدود یک ساعت پیش از شروع میگرن آغاز می شود. در این نوع، بیمار خطوط تاریکی در میدان دید خود می بیند. حدود ۲۰% از افراد مبتلا به میگرن، به نوع کلاسیک آن مبتلا هستند. درد‌های میگرنی گاهی سبب احساس خفقان شده و به مغز فشار می‌‌آورند که همین موضوع سبب سنگینی‌ سر بر بدن می‌‌شود.

 

.

بیماریی که می تپد و به سر می کوبد

 

.

سردرد میگرنی زمانی که مغز سیگنال های خارج از اعصاب ارسال میکند ضربه ی خود را میزند که باعث التهاب عروق خونی و حساسیت پایانه های عصبی می شود. پس از آن اعصاب شروع به ارسال سیگنال های الکتریکی به مغز میکنند. آنچه که بیماران در سردرد میگرنی تجربه می کنند، تیزی و تپشی یک طرفه است که یک ساعت یا چند روز طول میکشد و برای فرد مشکلاتی نظیر تشویش، حساسیت به نور و صدا، و در ۲۰ تا ۳۰ درصد افراد مبتلا باعث هاله (احساسی گذرا، مانند برق نور و یا سوزن سوزن شدن در یک بازو ) می شود.

 

 

¶دکتر ورنون ویلیامز، عصب شناس موفق آمریکای سردرد را چنین معرفی‌ می‌‌کند:” زمانی‌ که اعصاب، ماهیچه‌ها و رگ های خونی مغز بیش از حد تحریک شوند یا تحت فشار قرار گیرد، درد را در نواحی مختلف کاسه سر و مغز ایجاد می‌‌کنند، به خصوص اگر گیرنده‌های حسّی مغز توسط یک فرایند شیمیائی منقلب شده باشند.¶

 

.

…….

چه عواملی باعث به وجود آمدن میگرن می شود؟

.

استعمال دخانیات

.

  • استعمال دخانیات

به سبب داشتن نیکوتین و مونواکسیدکربن موجود در دود سیگار در ایجاد سردرد مؤثر است.

 

.

  • تغذیه

کم شدن قندخون در ابتلا به سردردهای میگرنی نقش بسزایی دارد. تحقیقات نشان داده است که میزان قندخون در طول حملات این بیماری در سطح پایین قرارداد که باعث شدت درد می‌شود.

 

تغذیه و میگرن

 

از سویی غذاهای گوناگونی نیز ممکن است به افزایش درد منجر شوند مانند: شکلات، مرکبات، نوشابه‌های الکلی، غذاهای مانده و نمک‌اندود شده، ترشی‌ها و مواد مخمر. از سویی دیگر کمبود ویتامین ها و مواد معدنی دیگر نیز سبب بروز میگرن می شود. محرک های غذایی فراوان هستند، اما برای بعضی ماده ای به نام تیرامین مقصر اصلی است. این ماده توسط اسید آمینه موجود در بعضی غذاها که رسیده می شوند تولید می شود. پنیر چند ساله، میوه خشک، غذاهای تخمیر شده، و گاهی حتی باقی مانده ی غذاها می تواند برای فرد مبتلا به میگرن ویران کننده باشد. پس در کنار خواب یک برنامه غذایی منظم می تواند در بهبود میگرن تاثیرگذار باشد. جا انداختن یک وعده یا پرخوری در غذا خوردن، می تواند خطر را بالا ببرد. همچنین تامین آب بدن نیز مهم است. تحقیقات نشان داده کسانی که مقدار مصرف مایعات خود را در طول روز بیشتر کرده اند حدود ۲۱ ساعت در هفته کمتر از دیگران درد کشیده اند.

.

  • استرس

استرس را می توان ماشه ای برای حمله ی دردهای میگرنی نامید. استرس یکی از عوامل مهم در ایجاد این بیماری است. این بیماری در ابتدا به صورت سردردهای ناشی از استرس آغاز ‌‌می‌شود، و سپس به سرعت پیشرفت ‌می‌کند و به صورت میگرن ظاهر می‌شود.

آلرژی‌ها هم می تواند با ایجاد واکنش زنجیره‌ای در بدن می‌توانند باعث ایجاد این میگرن شوند.

 

.

  • خواب

در بعضی از افراد زیاد خوابیدن و یا کم خوابی می‌تواند، محرک بیماری باشند. تحقیقات نشان داده کم خوابی باعث بالا رفتن پروتئین در سلول های اعصاب و بروز میگرن می شود.

 

خواب و میگرن

.

  • مشکلات هورمونی

مهم ترین عامل بروز میگرن در زنان ممکن است تغییر یا نوسان در میزان هورمون استروژن باشد که عموما در سیکل عادات ماهانه، وقتی مقدار آن پایین می‌آید سردرد شروع می‌شود. این بیماری معمولا بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سال اتفاق می‌افتد که به مرور زمان و با بالا رفتن سن بهبود می‌یابد. نوسان استروژن باعث شروع سردرد در خانم ها می شود. خانم هایی که سابقه میگرن دارند پیش یا در طول پریودی سردرد شدید حس می کنند که این سردردها به خاطر کاهش استروژن می باشد.
دیگران در طول بارداری یا پریودی دچار میگرن می شوند. قرص های هورمونی مانند قرص های ضد بارداری خوراکی و هورمون تراپی نیز باعث بدتر شدن میگرن می شود. بیشتر خانم ها هنگامی که قرص کمتر می خورند درد میگرن کمتری تجربه می کنند.

 

.

  • حس بیش از حد

.

کسانی که از سردرد میگرنی رنج می برند توان تحمل شدت بالا از هر نوع چیزی را ندارند. علت آن ممکن است به دلیل مشکل سیستم عصبی برای فیلتر کردن ورودی های حسی باشد. در مورد تحریک حملات بصری میگرن، نور یک راه در بخش غیر تصویری تشکیل دهنده سلول های عصبی شبکیه فعال میکند که به معنای شدت گرفتن سردرد میگرنی است، حتی در بیماران نابینا.

.

خواب و میگرن

 

 

.

افرادی که به میگرن دچار هستند می توانند برای مقابله با نورهای شدید از عینکی استفاده کنند که جلوی نور شدید را بگیرد و موجب تشدید درد ۸۰درصد از مبتلایان به میگرن است. وقتی بیرون زیر نور خورشید هستید و یا حتی اگر در مکانی با نور لامپ شدید هستید میتوانید از عینک استفاده کنید. عینک هایی با فرمول رنگ FL-41 وجود دارد که مانع رنگ های آبی و سبز نور میشود و خطر سردرد های میگرنی را کاهش می دهد ( فقط توجه داشته باشید که این عینک ها را هنگام رانندگی استفاده نکنید چون باعث می شود به سختی بتوانید علائم رانندگی را ببینید.

فعالیت های شدید جسمانی، فعالیت بدنی شدید و حتی رابطه جنسی نیز می‌تواند باعث برانگیختن این بیماری شود.

.

راه های طبیعی برای رهایی از سردرد

.

۱ .نوشیدن آب

.

معمولا کم آبی بدن از عوامل شایع سردرد است. در واقع مطالعات نشان داده است که کم آبی مزمن با سردرد و همینطور بیماری میگرن در ارتباط است. خوش بختانه نشان داده شده است که نوشیدن آب به سرعت می‌تواند علایم سردر را کاهش دهد. کم آبی علاوه بر سردرد می‌تواند قدرت تمرکز را کم کند که به نوبه خود سردرد را تشدید می‌کند.

 

.

آب بنوشید

.

۲. منیزیوم مصرف کنید

 

منیزیوم یک ماده معدنی ضروری برای سلامت بدن است و عملکرد مختلفی‌ در بدن دارد، از جمله تنظیم قند خون و کنترل انتقال دهنده عصبی. از منیزیوم به عنوان داروی طبیعی سردرد نیز استفاده می‌شود. شواهد نشان داده است که افرادی که دچار کمبود منیزیوم هستند بیشتر به سردر دچار می‌شوند.

 

.

۳ .داشتن خواب کافی‌

.

کمبود خواب می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد و همینطور منجر به بروز سردرد شود. به عنوان مثل در مطالعات انجام شده نشان داده شده است که در افراد هر چه که طول زمان خواب کوتاهتر باشد تعداد دفعات بروز سردرد و همینطور طول زمانی‌ که فرد از سردرد رنج می‌برد نیز بالاتر خواهد بود.

 

.

۴. از خوردن غذاهای حاوی هیستامین بالا پرهیز کنید

.

هیستامین یک ترکیب شیمیایی مهم است که در دستگاه ایمنی، هضم و جذب و سیستم عصبی نقش مهمی‌ دارد. هیستامین در غذاهایی مثل پنیر، غذاهای تخمیری مثل کفیر، ماهی‌ دودی و گوشت فرآوری شده یافت می‌شود.

.

۵. روغن‌های درمانی

 

.

منظور از روغن های درمانی، آن دسته‌ای از محصولات هستند که از گیاهان طبیعی تولید و به منظور ایجاد بوی خوش در محیط استفاده می‌شود. مثل روغن لاوندر، نعنا،فلفل و بسیاری از محصولات دیگر. رایحه ایجاد شده توسط این روغن‌ها در میزان کم و نه شدید می‌تواند علایم سردرد را بهبود دهد. حتما به یاد داشته باشید که از میزان کم آن ها استفاده کنید چرا که بوی شدید به نوبه خود عامل تحریک سیستم عصبی و ایجاد سردرد است.

.

.

۶. مکمل ویتامین ب

.

ویتامین‌های گروه ب جز ویتامین‌های محلول در آب و دارای عملکرد مهمی‌ در داخل بدن هستند. برخی‌ از ویتامین‌های این گروه می‌توانند در پیشگیری از سردرد مفید باشند، به همین منظور می‌توانید برای پیشگیری از سردرد از مکمل مولتی ویتامین b مصرف کنید.

 

.

 

ویتامین ب در درمان میگرن

 

۷. مکمل کوآنزیم کیو۱۰

.

مکمل کوآنزیم کیو۱۰ یک ماده طبیعی است که به صورت طبیعی در بدن تولید شده و سبب تبدیل غذا به انرژی در بدن می‌شود و همینطور یک آنتی‌اکسیدان بسیار قوی است. مطالعات نشان داده است که مصرف مکمل مکمل کوآنزیم کیو۱۰ می‌تواند سردرد را بهبود دهد. مصرف این مکمل به عنوان ترکیب بهبود دهنده سردر و میگرن موثر بوده است.

 

.

اسانس هایی که فشار سر شما را آرام می کند

 

.

اسانس‌ها کاربردهای مختلفی دارند و شما می‌توانید اسانس‌ها را به فهرست روش‌های چگونگی خلاصی از شر میگرن اضافه کنید. آن ها مسکن‌هایی طبیعی هستند، به کاهش استرس یا اضطراب، کاهش التهاب، بهبود گردش خون، متعادل کردن هورمون ها و کاهش تنش عضلانی کمک می‌کنند.

 

.

اسانس هایی که فشار سر شما را کم می کند

.

اسانس‌ها را می‌توان در سمت دردناک سر، گردن و هرجای دیگر استعمال کرد تا تنش عضلانی و استرس را تسکین دهند. همچنین می‌توانید هرگونه درد را به صورت مستقیم با استعمال چند قطره از اسانس بر روی حوله‌‌ی گرم شده بی‌حس کنید (یا به‌سادگی از تشک برقی یا کیسه‌ی یخ بر روی سر و گردن به مدت حدود ۱۵ دقیقه استفاده کنید).

 

اسانس‌های ضروری برای سردرد عبارتند از:

 

نعناع: درد و التهاب را کاهش می‌دهد. با داشتن اثر خنک‌کنندگی طبیعی بر روی پوست عمل می‌کند، انقباضات عضلانی را مهار کرده و به هنگام استعمال موضعی، گردش خون در اطراف سر را تحریک می‌کند.

 

اسطوخودوس: استرس و اضطراب را تسکین می‌دهد. می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشیده، تنش عضلانی را کاهش دهد و دارای کیفیت ضدافسردگی طبیعی و آرام‌بخشی است.

.

اوکالیپتوس: جریان خون را بهبود می‌دهد، نشاط‌بخش است، به پاک کردن سموم و مواد مضر از بدن کمک می‌کند، و فشار خون بالا و درد را کاهش می‌دهد.

 

کُندر: التهاب را کاهش می‌دهد و دارای مزایای متعدد برای بهبود عملکرد کلی سیستم ایمنی بدن، اضطراب و تعادل هورمونی است.

.

رزماری: از طریق تنظیم جریان خون درد را کاهش داده، به کاهش علائم ترک کافئین یا داروها کمک می‌کند، به هضم غذا کمک کرده و ناراحتی معده را آرام می‌کند.

 

 

 

.

منبع: گروه تحقیق وتوسعه برانکارد

نوشته های مشابه

2 دیدگاه در “رهایی از اسارت یک سردرد ملایم تا یک میگرن ناملایم

  1. شیوا گفت:

    با تشکر از مقاله خوبتون

  2. برانکارد گفت:

    سپاس از توجه شما شیوای عزیز

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.