پزشکی و سلامت

چرا همیشه سردمه؟ 12 دلیل پزشکی که به شما می‌گوید…

صبح‌ها وقتی از خواب بیدار می‌‌شم، مدام دلم می‌خواد خودمو توی پتو بپیچونم و یا بچسبم به شوفاژ یا کلا با پتو از خونه خارج بشم.

سرکار در حالیکه همه از شدت گرما دارن عرق می‌ریزن و کولر روشن می‌کنند، بعد از یه مدت حس می‌کنم انگار تو سیبری نشستم دلم میخواد هر چی کولر روی زمین هست رو خاموش کنم.

 

 

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید، که بیش از اطرافیان‌، همیشه سردتان است؟ این مقاله مخصوص شما نوشته شده است. حتی اگر جزو گرمایی‌ترین افراد روی زمین باشید اطلاعات این نوشته کمک‌تان می‌کند.

 

 

آهن خون‌تان پایین است

شما هم همیشه سردتان است و از این قضیه گله‌مندید؟ شاید این، یک اعتراض بدن نسبت به کم خونی است! سول‌های خونی برای اکسیژن رساندن به بدن شما نیاز به آهن دارد و مقدار کم آهن در بدن، می‌تواند این چرخه را مختل کند. به عقیده‌ی آلیس توسی، متخصص تغذیه:

زمانی که بدن ما به کم خونی مبتلا می‌شود از آنجا که سیستم بدن انسان می‌خواهد خون باقیمانده را به قلب و مغز هدایت کند، درنتیجه دست و پا و سایر اندام‌های ما سرد می‌شود.

(دقیقا عین همان آدم‌هایی که وقتی دست می‌دهید، جدا از اینکه توان محکم دست دادن ندارند، دستان‌شان همیشه سرد است. )

یکی از منابع غنی آهن، گوشت قرمز است. سبزیجات برگ دار مثل کاهو و کلم و حبوبات نیز سرشار از آهن هستند. به خصوص اگر همراه با ویتامین c آن‌ها را مصرف کنید.

 

شما به ویتامین B12 بیشتری نیاز دارد

ماوس ویلنس متخصص تغذیه می‌گوید: افراد ممکن است فکر کنند سرد بودن بدن‌شان به علت کم خونی است در حالیکه نیاز به ویتامین B12 دارند. کمبود ویتامین B12 می‌تواند موجب سردی، بی حسی و ضعف بدن شود. اکثر غذاهایی که غنی از ویتامین B12 هستند، محصولات حیوانی است. بنابراین افرادی که گیاهخوار هستند، ممکن است بیشتر در معرض کمبود این ویتامین باشند. ویتامین B12 در شیر، تخم مرغ، ماست و پنیر یافت می‌شود.

 

 

مشکل تیروئیدی دارید

زمانی که غده‌ی تیروئی شما برای تنظیم متابولیسم بدن‌تان به خوبی کار نکند، شما همیشه احساس سرما دارید. اگر از علائم دیگر تیروئید رنج می‌برید، مثل ریزش مو یا یبوست، علائم پنهان تیروئید را دارید. حتما آزمایش و چکاب انجام دهید.

 

 

وزن بدن‌تان بیش از حد پایین است

کم وزنی که باعث می‌شود شما احساس سرما کنید به دو دلیل اتفاق می‌افتد: چربی در بدن به عنوان یک عایق کار می‌کند که می‌تواند دمای بدن شما را حفظ کند. زمانی که بدن‌تان هیچ چربی نداشته باشد، درنتیجه نسبت به حرارت عایق نیستید. علاوه بر این، کمبود کالری در بدن باعث می‌شود سوخت و ساز بدن کمتر شود و انرژی کمتری برای گرم کردن بدن داشته باشید.

 

 

خواب کافی ندارید

نداشتن خواب کافی در شب قبل، یکی دیگر از دلایلی است که باعث می‌شود شما همیشه سردتان باشد. خستگی زیاد هم باعث می‌شود متابولیسم بدن شما به خوبی انجام نشود و در طول روز احساس سردی کنید. در حالت کلی دمای بدن در زمان خواب پایین می‌آید. این در حالی است که اگر شما از زمان معمول هرشب، دیرتر بخوابید باز هم بدن‌تان روال کاهش دما را خواهد داشت.

 

بدن‌تان دچار کم آبی شده است

زمانی که بدن به اندازه‌ی کافی آب نداشته باشد، نمی‌تواند به طور موثر خون را منتقل کند. همچنین آب به حفظ حرارت بدن کمک می‌کند به این معنی که از دست دادن آب بدن و دهیدراته شدن، دمای بدن شما را تا حد زیادی پایین می‌آورد درنتیجه تا می‌توانید آب بخورید و بدن‌تان را هیدراته نگه دارید.

 

 

احتمالا عوارض دیابت را تجربه می‌کنید

دیابت می‌تواند باعث نوروپاتی و آسیب به اعصاب محیطی شود. در این حالت ممکن است شما همیشه احساس درد، سرما و یا گرما داشته باشید بدون اینکه دلیلی داشته باشد. یا علائم عجیب و غریبی که می‌تواند نشان از آسیب جدی باشد. مانند زمانی که شما سرمانخورده‌اید اما حس سرماخوردگی دارد.

 

 

شما به اندازه‌ی کافی چربی نمی‌خورید

اینکه در زمستان میل به خوردن غذاهای گرم و چرب داریم، به علت این است که خوردن چربی باعث می‌شود احساس سیری کنیم و گرم شویم. رژیم‌ غذایی که حاوی چربی کم می‌باشد، مانند رژیم‌های گیاهخواری یا میوه‌خواری و یا رژیم‌های حاوی آووکادو، آجیل و .. باعث می‌شود احساس سرما کنید چرا که هیچ چربی به بدن‌تان اضافه نشده است و باعث ایجاد انرژی و متاسبولیسم بدن شما می‌شود. درنتیجه اگر هم قصد رژیم دارید، چربی را از آن حذف نکنید.

 

 

مبتلا به سندروم رینود هستید

سندروم رینود، که با نام‌های بیماری رینود و پدیده‌ی رینود نیز شناخته می‌شود، آن هنگام رخ می‌دهد که عروق خونی کوچک درگیر می‌شوند و این امر موجب کاهش عرضه‌ی خون به بافت‌ها و کاهش گردش خون در دست و پا می‌شود. این ماجرا عموماً برای رگ‌های خونی کوچک واقع در قسمت‌های مختلف بدن، مانند انگشتان دست و یا انگشتان پا، رخ می‌دهد. گرفتگی این رگ‌ها زمان زیادی طول نمی‌کشد، اما همین زمان کم کافی است که آسیب خود را وارد آوَرَد. یکی از علل این سندروم، سرما است. علامت این سندروم، بی حسی و بی رنگی نوک انگشتان یا لاله‌ی گوش و کاهش گردش خون است. این بی رنگی به علت کاهش جربان خون در این نقاط است. همین که بدن گرم شود، خون به آن ناحیه برسد، پوست قرمز می‌شود که معمولا با تورم و درد همراه است.

 

 

 

سیستم گردش خون ضعیفی دارید!

اگر اعضای بدن شما سرد باشد در حالیکه هیچ بیماری ندارید، احتمالا گردش خون ضعیفی دارید. بیشتر ورزش کنید برای افزایش گردش خون از طب سوزنی استفاده کنید.

 

 

توده‌ی عضلانی کافی ندارید!

 

توده‌ی عضلانی باعث گرم تر شدن بدن می‌شود. زمانی که به طور منظم ورزش کنید، علاوه بر سلامتی، عضلات‌تان هم ساخته می‌شود.

 

 

 

 

.

منیع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.