پزشکی و سلامت

آیا شما هم همیشه خسته اید؟

صبح‌ها موقع بیدار شدن از خواب به زمین و زمان بد و بیراه می‌گویید؟ سر کار و یا در دانشگاه مدام به ساعت نگاه می‌کنید تا وقت برگشتن به خانه برسد؟ قدرت تمرکز و یادگیریتان به خاطر خستگی و خواب‌آلودگی همیشگی مختل شده؟ اگر این نشانه‌ها را دارید و همیشه احساس خستگی می‌کنید؛ دلیلش مشکلاتی است که در نوع زندگی و یا سلامتی‌تان وجود دارد. برای یافتن ریشه این خستگی دائمی و درمان آن با برانکارد همراه باشید.

چگونه خستگی را از ریشه درمان کنیم؟

چطور خستگی را درمان کنیم؟

1- تیروئید:

اگر علاوه بر احساس خستگی دائمی، علائمی مثل تغییر خلق و خو، مشکلات بینایی، کاهش یا افزایش وزن، تغییر در دمای بدن و کم اشتهایی یا پر اشتهایی هم در بدن‌تان به وجود آمده؛ احتمالا تیروئیدتان دستخوش مشکلاتی شده است. مشکلات تیروئیدی معمولا به خاطر مصرف مواد غذایی نامناسب، استرس و وارد شدن سموم به بدن به وجود می‌آیند. برای درمان مشکلات تیروئیدی، باید سموم را از بدن خارج کنید. برای این کار کافی است استفاده از ظروف پلاستیکی را تا حد امکان کنار بگذارید. کار دیگری که باید انجام بدهید؛ افزایش مصرف غذا‌های مفید (مثل غذاهای کم کربوهیدرات و چربی‌های خوب) و حذف مواد غذایی بی‌ارزش است.

⇐این مطلب را هم بخوانید: 9 علائم پنهان تیروئید را بشناسید

2- خستگی مزمن و یا خستگی آدرنال:

 

طبق تحقیقات 80 درصد از بزرگسالان، دچار خستگی ناشی از ضعف غدد آدرنال هستند. این ضعف، نشان‌دهنده مشکلات هورمونی است و به خاطر استرس زیاد، هوای آلوده، کم خوابی، ورزش زیاد و مصرف مواد به وجود می‌آید. خستگی مزمن، مشکلی است که بیشتر افراد در دهه 40 و 50 زندگی به آن مبتلا هستند. این خستگی شدید که با خوابیدن هم درست نمی‌شود؛ همراه با درد بدن، سردرد، مریض شدن پی در پی، افزایش وزن، کاهش تمرکز، ناتوانی در خوابیدن شبانه و مه دهنی است. هیپوتالامیک، ضعف ایمنی بدن، مشکلات هورمونی و عفونت دلایل به وجود آمدن این خستگی هستند.

برای درمان هر دو نوع مشکل، باید موارد مشابهی را رعایت کنید: کافئین، شکر، کربوهیدرات و روغن را تا جای ممکن کم کنید. استرس را از خودتان دور کنید؛ بیشتر بخوابید و به میزان مناسب ورزش کنید.

3- زندگی بی‌تحرک:

بدن ما برای زندگی بی تحرک امروزی ساخته نشده است. ساختار بدن انسان به گونه‌ای است که باید حرکت و تکاپو داشته باشد تا سلامتیش حفظ شود. اما به خاطر سبک زندگی امروزی، تحرک افراد کم شده است و در نتیجه آن، میزان انسولین بدن تغییر پیدا کرده و احساس خستگی به وجود می‌آید. برای حل این مشکل، ورزش را به برنامه روزانه تان اضافه کنید و بعد از هر یکی-دو ساعت نشستن؛ چند دقیقه راه بروید. راه آسان‌تر و بهتر، تهیه پدال مکانیکی است که در هنگام نشستن و انجام کارها هم امکان فعالیت را برای شما ممکن می‌سازد.

4- افسردگی:

اگر دچار افسردگی هستید؛ یکی از نشانه‌های آن احساس خستگی دائمی و برطرف نشدن آن است. اگر دچار کم حوصلگی، احساس اندوه و تغییر در الگوی تغذیه و خواب هستید؛ شاید به افسردگی مبتلا شده‌اید. برای درمان افسردگی، از تکنیک‌های مدیتیشن و آرام‌سازی استفاده کنید؛ ماساژ بگیرید؛ از روغن‌های معطر و درمانی استفاده کنید؛ غذا‌های مفید بخورید و زیر نور آفتاب قدم بزنید. اگر افسردگی شما شدید است؛ از دارو درمانی و مشاوره کمک بگیرید.

5- خواب ناکافی:

همه ما می‌دانیم که کم خوابیدن باعث خستگی و خواب آلودگی می‌شود. اما خیلی از ما از بیماری‌های خواب بی‌خبر هستیم. «آپنه خواب» یکی از این بیماری هاست که معمولا خود فرد نمی‌داند دچار این بیماریست. در این حالت نفس فرد مدام قطع می‌شود و کیفیت خواب را پایین می‌آورد. اما غالبا خود بیمار نمی‌داند که مبتلا به آپنه است و فکر می‌کند خواب خوبی داشته است. اگر هم دچار بیماری‌های خواب نباشید؛ باز ممکن است خوابتان ناکافی و یا بی‌کیفیت باشد. برای بالا بردن کیفیت خوابتان، از ساعت 3 بعدازظهر مصرف کافئین را قطع کنید؛ منیزیم مصرف کنید و تکنیک‌های تنفسی و آرامش بخش را به کار ببندید.

⇐این مطلب را هم بخوانید: ۶ گام برای رسیدن به خوابی آرام

6- آنمیا:

آنمیا بیماری است که در آن سطح گلبول‌های قرمز کمتر از حد نرمال است. افراد مبتلا به این بیماری همیشه (حتی با وجود خواب کافی) خسته هستند؛ استخوان و ماهیچه‌های درناک و ضعیفی دارند؛ نمی‌توانند ورزش کنند؛ در تمرکز کردن مشکل دارند؛ دارای پوست زرد و مشکلات گوارشی هم هستند. اگر شما هم دچار بیماری آنمیا هستید؛ مهم‌ترین درمان برای شما، مصرف مواد غذایی مورد نیاز است. خوردن انواع جگر (مرغ یا گوسفند و…)، ویتامین c، سبزی‌های برگ دار مثل اسفناج، منابع آهن و ویتامین B12 برای افراد مبتلا به آنمیا توصیه می‌شود.

7- سندروم نشتی روده:

این بیماری با مشکلاتی مثل خستگی مزمن، مشکلات گوارشی مثل نفخ، مشکلات پوستی و افزایش وزن همراه است. دلیل به وجود آمدن این مشکل معمولا مصرف بی‌رویه دارو و مخصوصا آنتی بیوتیک‌هاست. استفاده بیش از اندازه از غذاهای آماده و مشکلات تیروئیدی هم می‌توانند موجب این مشکل شوند. برای حل این مشکل، مصرف خوراکی‌های پروبیوتیک، زینک، آهن، ویتامین‌های گروه B، سبزیجات و آجیل توصیه می‌شود. علاوه بر این بسیار مهم است که از خوردن گلوتن، شکر و مواد نگهدارنده اجتناب کنید.

8- کم آبی:

دهیدراسیون یا کم آبی بدن؛ یکی از شایع‌ترین عوامل به وجود آورنده خستگی است. کم آبی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد: کم نوشیدن آب، قاعدگی، قرار گرفتن زیاد در معرض آفتاب، دیابت، مصرف داروها و قاعدگی. تنها راه حل این مشکل، مصرف به اندازه آب است؛ مخصوصا وقتی ورزش می‌کنید یا زیر آفتاب قرار می‌گیرید. اگر مصرف آب زیاد برایتان سخت است؛ می‌توانید به جایش آب نارگیل، هندوانه، آب کرفس، آب کیوی، آب هویج و آناناس مصرف کنید.

9- مشکلات عصبی:

کج خلقی، ژنتیک، سبک زندگی، نامتعادل شدن هورمون‌ها و کم خوابی، باعث ایجاد مشکلات عصبی می‌شوند. این مشکلات انرژی شما را می‌گیرند و خستگی دائمی در شما به وجود می‌آورند. برای حل این مشکل، به اندازه کافی بخوابید و ورزش کنید؛ غذا‌های حاوی مواد نگهدارنده را حذف کنید و منیزیم به میزان کافی مصرف کنید.

10- قند خون:

اگر قند خون شما بالا رفته باشد؛ می‌تواند موجب احساس خستگی در شما شود. برای خواندن علل، نشانه‌ها و راهکار‌ها این مطلب را بخوانید. یادتان باشد حتی اگر مشکل قند خون ندارید؛ باید هر دو ماه آن را اندازه بگیرید تا از سلامتی تان مطمئن شوید.

با مصرف مواد غذایی سالم، ورزش مناسب و کنترل سلامتیتان، می‌توانید از شر خستگی دائمی به راحتی خلاص شوید.

.

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.