پزشکی و سلامت, کرونا

آیا خطر کرونا برای مردان بالای 50 سال بیشتر است؟

امروز که در فروردین 99 این مقاله را برایتان می‌نویسم، چندین مورد از کرونا شناخته شده که اساس تمام قوانینی که راجع به این ویروس رعایت می‌کردیم، زیر سوال برده است. مانند اینکه دمای بالا، باعث از بین بردن این ویروس می‌شود و حالا در یکی دو هفته اخیر آمار مبتلایان در آفریقای جنوبی هم افزایش پیدا کرد. یا ابتلای کودک 9 ساله و درمان و بهبودی کامل پیروزن 81 ساله که باعث شد نسبت به اطلاعاتی که راجع به کرونا منتشر می‌شود، حساس‌تر شویم.

 

 

 

.

کرونا؛ کدام‌ گروه‌ها بیشتر در خطرند؟

 

.

بگذارید خیالتان را راحت کنیم. احتمال ابتلا برای مرد، زن یا مسن و جوان در تمامی سنین وجود دارد. تنها شدت ابتلای به این بیماری متفاوت است. در کودکان در صورت سلامتی کامل، خفیف و در افراد مسن در صورت داشتن بیماری قبلی شدید است. در واقع تاثیرات و عوامل زیادی وجود دارد که منجر به ابتلای افراد فارغ از جنسیت یا گروه سنی می‌شود.

در وضعیتی که ویروس کرونا به شدت در حال همه‌گیر شدن است و امیدوار بودیم که گرمای هوا بتواند از پیشرفت این ویروس جلوگیری کند، اما پس از تحقیق و بررسی ویروس‌شناسان المانی به این نتیجه رسیدند که با این روند، حتی گرمای هوا کمکی به کنترل آن نمی‌کند.

نگران نباشید! در بیشتر افراد این ویروس همانند آنفولانزا یا سرماخوردگی و به صورت خفیف نمایان می‌شود. در پاییز که موج بعدی آنفولانزا منتشر می‌شود، افرادی که به این ویروس مبتلا شدند، بدن آن‌ها پادتن این ویروس را ساخته و نسبت به آن مقاوم هستند.

 

.

آمارها چه می‌گویند؟

.

در مورد ویروس کرونا از اطلاعاتی که دولت چین در اختیار سایر کشورها قرار داده است، نرخ مرگ و میر در مبتلایان رنج سنی زیر 40 سال 0/2 درصد و بازه سنی 70 تا 80 سال 8 درصد است و در سن بالای 80 سال این امار به 14/8 درصد افزایش پیدا کرده است.

 

.

 

ویروس کرونا را در یک نگاه شکست دهید!(اینفوگرافیک مقابله با کرونا )

.

.

آیا خطر کرونا برای مردان بالای 50 سال بیشتر است؟

 

.

در حال حاضر طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، تعداد افراد مبتلا در میان مردان بیشتر از زنان بوده است. چرا سیستم بدن مردان نسبت به ویروس‌های سارس و کرونا و آنفولانزا، ضعیف‌تر است؟

در حالت کلی سیستم ایمنی بدن زنان از مردان به علت وجود هورمون جنسی استروژن مقاوم‌تر است. این هورمون در زنان باعث می‌شود تا سیستم ایمنی را نسبت به یک محرک خارجی قوی تر و هجومی‌تر کند. در عوض هورمون جنسی مردانه یعنی تستوسترون نقش بازدارنده برای سیستم ایمنی دارد و آن را مهار می‌کند. دلایل دیگری که بدن مردان را مستعد ابتلا کرده است :

  • سیگار کشیدن
  • مصرف زیاد گوشت قرمز
  • مصرف کم سبزی و میوه
  • خوردن نمک زیاد
  • و نسبت به خانم‌ها بیشتر در معرض آلودگی‌های شهر هستند.

بنابراین این ویروس در مردانی که عوامل بالا را رعایت می‌کنند و از برنامه ورزشی و غذایی مناسبی پیروی می‌کنند، تاثیر حاد ندارد.

 

 

.

 

عوارضی از نوع میانسالی، سلام 40 سالگی!

.

..

چرا در افراد مسن، ریسک ابتلا به کرونا بیشتر است؟

 

.

با افزایش سن، احتمال ابتلا به یک بیماری مزمن مثل دیابت یا فشار خون افزایش پیدا می‌کند. در نتیجه سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود. این اتفاق باعث شده تا در برابر انواع عفونت و ویروس، آسیب پذیر تر شویم.

به زبان علمی‌تر، وقتی بدن برای اولین بار با یک ویروس یا باکتری ناشناخته مواجه می‌شود، سیستم ایمنی فعالیت خود را برای مقابله با ذرات بیگانه شروع می‌کند. در واقع مولکول‌هایی به نام سیتوکین، آبشاری از سیگنال‌ها را به سمت سلول‌ها می‌فرستد تا بتواند پاسخی در برابر عفونت بدهد. هر چه این سیگنال‌ها قوی‌تر باشد، احتمال غلبه بر عفونت بیشتر است. زمانی که عفونت از بین برود، یا در اصل ذرات بیگانه شکست بخورند، فعالیت سیستم ایمنی به طور طبیعی به حالت قبل بازمی‌گردد. اما در 15 درصد موارد، سیستم ایمنی تا مدت‌ها پس از اینکه ویروس دیگر برای بدن تهدید محسوب نمی‌شود، همچنان در حالت بر افروخته باقی می‌ماند و به آزاد کردن سیتوکین‌ها ادامه داده تا بدن در حالت هشداری کامل به سر برده باشد. این آزادسازی سیتوکین به اصطلاح پدیده طوفان سیتوکین نام دارد، برای ایمن نگه داشتن بدن به اشتباه به اعضای مختلف مثل ریه کبد حمله می‌کند. در واقع به جای ویروس، پاسخ خود بدن، به آن آسیب می‌رساند.

البته تمام این موارد در صورتی است که بدن در سن بالا دچار ایمنی پایینی باشد. بنابراین اگر سلامت خود را در طول زندگی حفظ کرده و از سیستم ایمنی قوی برخوردارباشید، ابتلا به این ویروس تا حد زیادی پایین می‌آید.

 

.

5 روش برای تقویت سیستم ایمنی در برابر کرونا

.

کرونا؛ احتمال ابتلا کدام دسته از افراد با بیماری پیش زمینه‌ای وجود دارد؟

 

.

بیشترین ریسک فوتی در میان افراد با سابقه بیماری قلبی عروقی است که این میزان 10/5 درصد است. اما هنوز دلیل آن به طور قطعی مشخص نشده است. این آمار، دلیل بر این نیست که کرونا به علت بیماری‌های قلبی رخ می‌دهد، بلکه صرفا آسیب‌پذیری این دسته از افراد بیشتر می‌شود.

 

.

 

 

.

حتما شنیدید، جواب تست آزمایش تام هنکس هنرپیشه معروف به همراه همسرش در سفری که برای ساخت یکی از فیلم‌هایش به ایتالیا سفر کرده بود، مثبت اعلام شد. احتمالا بدانید که تام هنکس سابقه بیماری دیابت داشت. آمار ابتلا به کرونا در میان افرادی که سابقه بیماری دیابتی دارند نیز افزایش پیدا کرده که این امر صرفا بخاطر کاهش سیستم ایمنی آن‌ها است. میزان قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت، محیط بدن آن‌ها را مستعد ابتلا به انواع عفونت می‌کند.

افرادی که سابقه بیماری‌های تنفسی مثل آسم یا بیماری ریه دارند، در صورتی که بیماری آن‌ها کنترل نشود، ریسک ابتلای آن‌ها نیز به کویید 19 افزایش پیدا می‌کند.

موج عظیمی از افراد از ترس استرس ابتلا، دچار توهم این بیماری شدند و عده‌ای هم از آن سوی بوم افتاده و به خیالشان هرگز این بیماری گریبان‌شان را نمی‌گیرد. اما حقیقت همان است که بدن‌تان می‌کند. با بالا بردن سیستم ایمنی و دوری از مکان‌های پرتردد، خروج از منزل تنها در صورت ضرورت، حفظ و رعایت توصیه‌های بهداشتی سازمان بهداشت جهانی شما را از شر این بیماری حفظ می‌کند.

 

 

 

.

 

 

منبع:theconversation

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.