پزشکی و سلامت

آقایان، سایه‌ی ریزش مو روی سرتان حس می‌کنید؟ این مطلب را‌ بخوانید

آقایان،سایه ی ریزش مو روی سرتان حس می کنید؟ این مطلب را بخوانید

یکی از تراژدی‌های زندگی هر انسانی، ریزش موهایش است. این تراژدی برای مردان کمی متفاوت تر احساس می شود به‌خصوص زمانی که عامل بوجو آورنده‌اش، ارثی باشد.

مو یکی از فاکتورهای جذابیت در مردان به شمار می رود. درواقع یکی از عواملی است که سبب اعتماد به نفس در آن ‌ها می شود. به همین دلیل آقایانی که حس می کنند دچار ریزش مو شده‌اند، اگر جزو آن دسته افراد باشند که به ظاهر خود اهمیت می دهند، دست به دامان راه‌های درمانی مختلف می شوند تا این ریزش را کنترل و یا به تعویق بیندازند.

همه ریزش مو دارند؛ شاید کمی عجیب به نظر برسد، اما هر فرد به طور متوسط 100 تار مو در روز از دست می‌دهد. مو می‌ریزد و دوباره رشد می‌کند. این یک چرخه بی‌‌انتهاست. اما در نهایت، روزی می‌رسد که نرخ ریزش مو از نرخ رشد مجدد آن پیشی می‌گیرد. با وجود آن‌که بیشتر مطالب راجع به ریزش مو در خانم‌ها نوشته می شود اما 85٪ از آقایان در یکی از ادوار زندگی خود دچار این بحران می‌شوند. این مسئله به دلایل مختلفی رخ می‌دهد.

در این مقاله برانکارد عواملی را ذکر کرده است که می تواند سبب کنترل ریزش مو شود. با برانکارد همراه باشید.

انتخاب یک رژیم غذایی مناسب، کنترل استرس، و استفاده از روش‌های درمانی دکتر شما، تنها بخشی از کارهایی است که می‌توانید برای پیشگیری از کچلی، پیش بگیرید. اما راه‌های دیگری نیز وجود دارد.

 

راه های کنترل ریزش مو

.

نگاهی به آنچه می‌خورید بیندازید

.

عادات غذایی صحیح معجزه‌ای برای موها محسوب می‌شود. باعث استحکام و شفافیت موها شده و بافت موها را بهبود می‌بخشد. پروتئین بدون چربی که در ماهی وجود دارد، سویا و گوشت بدون چربی از سلامت موها محافظت می کند. آجیل و تخم هایی که سرشار از ویتامین E و روغن‌های مفیدی هستند، که باعث می شوند موهای شما نرم و سالم باشند. تغذیه را جدی بگیرید. حتی ادویه ی موجود در غذا نیز می تواند به سلامت موهای شما کمک کند، اضافه کردن مقداری دارچین به غذا می تواند اکسیژن و مواد مغذی مورد نیاز را برای سلامت موهای شما فراهم کند.

 

 

آب فراوان بنوشید

 

حدود 25% از فولیکول موجود در مو از آب تشکیل شده است. زمانی که آب بدن شما کاهش می یابد، فولیکول های مو ممکن است آسیب پذیر شود.

ویتامین بدن‌تان را تامین کنید

 

پس از ژنتیک، استرس، و مسائل پزشکی، دلیل اصلی ریزش مو در مردان، ویتامین است. برای پیشگیری از طاسی، باز هم تنظیم یک رژیم غذایی سرشار ویتامین حرف اول را می زند.

ویتامین A در تنظیم سوخت و ساز اسید رتینوئیک در فولیکول های مو بسیار مفید است. ویتامین آ یکی از بهترین ویتامین‌هاست، برای اینکه از ریزش مو دور بمانید و دچار ریزش مو نشوید این ویتامین را در وعده های غذایی خود بگنجانید. بدن ما فرآیند‌های متابولیتیکی مختلفی را انجام می دهد که یکی از نتایج این فرآیند‌ها، تولید رادیکال‌های آزاد است که به شدت برای رشد سلول‌ها مضر هستند.

ویتامین آ حاوی خواص آنتی اکسیدانی است که جلوی رادیکال‌های آزاد بدن ایستادگی می‌کند. این اتفاق باعث بازسازی بهتر موهای آسیب دیده می‌شود. همچنین مقادیر نرمال سطح ویتامین آ در بدن، چرخه‌ی بهتری را برای خون فراهم می‌کند که تاثیر به‌سزایی در سلامت مو و تولد دوباره‌ی موها دارد.

ویتامین B می‌تواند به کاهش میزان استرس کمک کند. ویتامین B برای هموگلوبین سالم که اکسیژن را از طریق گلبول های قرمز خون به پوست سر می رساند، نیاز است. انواع مختلفی از ویتامین B وجود دارند و بهترین آن‌ها برای درمان ریزش مو ویتامین B۶، پارا آمینو بنزوئیک اسید، بیوتین و اینوزیتول هستند.

برای دریافت ویتامین B می‌توانید مصرف مواد غذایی مانند ماهی و غذاهای دریایی، گوشت ماکیان، گوشت قرمز، لوبیا، موز، جو دوسر، تخم مرغ، سیب زمینی و شیر کم یا بدون چربی را در برنامه غذایی خود جای دهید.

تولید کلاژن سالم به ویتامین C بستگی دارد و اگر دوست دارید موهای سالمی داشته باشید کلاژن از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. ویتامین C برای جلوگیری از بسیاری مسائل مربوط به سلامت نیاز است و می تواند به ما در جلوگیری از ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوآنزا کمک کند.

مواد غذایی خوشمزه بسیاری وجود دارند که حاوی ویتامین C هستند که از آن جمله می‌توان به پرتقال، لیمو، گریپ فروت، فلفل قرمز شیرین، کیوی، گوجه فرنگی، فلفل سبز، توت فرنگی، آناناس، انبه، بلوبری، و گواوا اشاره کرد.

ریزش موی سر و نرمی استخوان دو مساله سلامت مرتبط با کمبود ویتامین D هستند. ویتامین D در سلامت فولیکول های مو نقش دارد. پژوهشی صورت گرفته روی موش‌ها نشان داده است، هنگامی که ژن‌هایی خاص برداشته می‌شوند، موش‌ها نشانه‌های کمبود ویتامین D را نشان می‌دهند.

برای گردش خون خوب در پوست سر نیازمند ویتامین E هستیم. همچنین، این ویتامین به افزایش جذب اکسیژن کمک می کند که موضوعی مهم محسوب می‌شود.

ویتامین E در روغن‌های گیاهی، روغن آفتابگردان، روغن سویا، روغن ذرت، آجیل، برگ‌سبز شلغم و دیگر سبزیجات برگ‌دار یافت می‌شود. بهتر است ویتامین E را به صورت خوراکی مصرف کنید تا این‌که در قالب محلولی موضعی بکار گرفته شود زیرا این ویتامین در بدن بهتر جذب می‌شود.

 

ریزش مو در مردان

.

از متخصصان مو مشورت بگیرید

 

از یک متخصص پوست و مو کمک بخواهید. پیش از آنکه به درمان‌های غیرپزشکی روی بیاورید و یا انواع اقسام داروهای شیمیایی یا گیاهی را روی موهایتان تست کنید از یک متخصص مو، کمک بگیرید. طبق گفت‌ی سیمور ویور، متخصص پوست و مو، اولین قدم در این مسیر این است که متخصص شما را ببیند و تشخیص دهد که علت ریزش موی شما چیست و برای پیشگیری از آن چه‌کاری باید انجام دهیم. اطلاعاتی که‌به دکتر می‌دهید می‌تواند نقش تعیین کننده داشته باشد. مثلا اطلاعاتی راجع به شامپویی که به سرتان می‌زنید، سابقه‌ی ریزش مو در خانواده و فامیل و اطلاعاتی ازین دست می‌تواند باشد که گاهی ممکن است پزشک معالج شما با حذف یک دارو که اثرات جانبی بر روی موهلی شما داشته، به کنترل ریزش موی شما کمک کند.

 

.

موهایتان را نبندید

.

اگر از آن دسته افرادی هستید که موهایتان رابلند کرده و می‌بندید، مراقب باشید. طبق گفته‌های دکتر تیفانی ماسیلو هلت، متخصص پوست، مو و زیبایی این مدل بستن در حالیکه موهای شما کشیده می‌شود می‌تواند سبب بروز بیماری به نام آلوپسیا شود و زمانی رخ می‌دهد که موها در حالت بسته شدن کشیده شوند. این حالت به فولیکول‌های مو آسیب می رساند.

 

.

آرام تر، استرس خود را کنترل کنید

.

بعضی از آقایان ممکن است همواره استرس ریزش مو و یا به اصطلاح کچلی داشته باشند. در حالیکه غافل از این هستند که همین استرس می‌تواند بیشتر از پیش، موهای آنان را به سمت ریزش سوق دهد. حد بالای استرس می‌تواند سبب بروز بیماری‌های مختلف در انسان شود. از جمله بیماری ترشیوتیلومانیا (trichotillomania) که نوعی از بیماری است که در آن فرد به کندن موهایش تمایل پیدا می‌کند. همچنین بیماری alopecia areata که در این حالت سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله می کنند. پیشنهاد برانکارد این است این استرس و همچنین سایر استرس‌هایی را که در طول زندگی خود با آن سروکاردارید، با انجام ورزش، یوگا، تمرین تنفس و… کنترل نمایید.

 

.

الکل و سیگار مصرف نکنید

.

اگر درمورد پرپشت‌کردن موهایتان جدی هستید، نباید لب به الکل بزنید. الکل، مانع جذب زینک می‌شود. زینک، یکی از مواد معدنی مورد‌نیاز برای رشد و سلامت موهاست. اگر بیشتر از ۲۰ نخ سیگار در روز می‌کشید، درحال‌حاضر احتمال طاس‌شدن‌تان بیشتر است، بنابراین باید فورا کاری کنید. سموم موجود در دود سیگار می‌توانند جریان خون به‌سمت فولیکول‌های موی شما را کاهش دهند و باعث نازک‌شدن مو و طاسی با الگوی مردانه شوند. بنابراین اگر فکر می‌کنید «چرا موهایم این‌قدر کم‌پشت‌اند؟» شاید سیگاری که در دست دارید، پاسخ سؤال‌تان باشد.

 

ریزش مو

 

.

از موهایتان به‌درستی مراقبت کنید

 

.

همان‌طور که می‌دانید، شامپوهای مخصوص موهای نازک، از شامپوهای معمولی گران‌ترند، اما درعوض می‌توانید با استفاده از محصولاتی که تاحدممکن، طبیعی و عاری از سموم هستند، به موهایتان کمک کنید. شامپوهای بدون سولفات، از بهترین شامپوهای ضخیم‌کننده‌ی مو هستند و با مواد طبیعی‌شان به تحریک پوست سر کمک می‌کنند.

همچنین می‌توانید با روغن‌های مناسبی مانند روغن نارگیل و کرچک از موهایتان مراقبت کنید. این روغن‌ها غنی از پروتئین، ویتامین‌ها و امگا۳ هستند و می‌توانند برای پوست سر و مویتان بسیار مفید باشند، به‌علاوه مجبور نیستید برای تهیه‌ی آنها پول زیادی بپردازید. این مواد طبیعی یکی از درمان‌های بسیار عالیِ خانگی برای موهای نازک‌اند، به‌شرطی‌که حوصله‌ی مخلوط‌کردن‌شان با همدیگر را داشته باشید.

 

ورزش کنید

ورزش می‌تواند تأثیر زیادی بر تمام قسمت‌های بدن شما، ازجمله موهایتان بگذارد. ورزش منظم، گردش خون را افزایش می‌دهد و جالب است بدانید که اگر گردش خون ضعیفی داشته باشید، مویتان اولین جایی است که صدمه می‌بیند.

 

 

 

 

منبع: گروه تحقیق و توسعه برانکارد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.